Комплектът съдържа:
- Табла с 30 пула
- Морски шах с 10 фигури
- Правила на игрите
Таблата е една от най-древните игри в света. По последни проучвания е започнала да се играе първо в района около източната граница на днешен Иран, в близост до Афганистан. У нас са познати три вида табла, с разлики в правилата - права, гюлбара и тапа. И при трите се играе върху дъска, разделена на 4 сектора с по 6 позиции (капии). Използват се 2 зара. Играчите преместват 15-те си пула между 24-те капии, според числата на двата зара. Който най-бързо придвижи пуловете си по полетата и ги извади от играта е победител.
Дъската е разделена на четири табли, а играчите имат вътрешна и външна табла с по 6 капии. Вертикалната линия между вътрешните и външните табли е „бар“. При правата табла първият играч поставя пет пула на своята капия номер 6, три пула на капия номер 8, пет пула на на капия номер 12 и два пула на капия номер 24. Вторият разполага своите огледално. За да се определи кой от играчите ще направи първия ход, се използват заровете. Участникът с по-големия сбор от заровете започва преместването, като броенето стартира от капията до тази, на която са местените пулове. Целта е всеки да придвижи 15-те си пула до своето вътрешно поле и да ги извади от играта.
Местене на пуловете
Когато е на ред, играчът хвърля двата зара и за всяко число може да мести един пул. Ако двете числа са еднакви - има чифт. Тогава може да се местят до четири пула. Това става само напред – от по-горна капия към по-ниска. До дадена капия пуловете се местят ако: е празна, има само един пул или е заета само с такива на съответния играч. Ако участникът може да премести свой пул до капия с един противников пул, той може да го избие. Когато са на ред, играчите трябва да започват местенето първо от тези избити пулове. Връщането им в играта става на капия, съответстваща на хвърления от играча зар. Ако участник не може да върне в игра пул от бара, защото е хвърлил номерата на заети от съперника му капии, той пропуска ред. Ходовете се определят от числата на заровете. Ако е хвърлено 2 и 3, то може: да се преместят 2 пула през 3 капии, 3 пула през 2 капии или 1 през 5 – първо през 3, после през 2 или обратно.
Когато играчът е преместил 15-те си пула във вътрешното си поле, може да започне да ги изважда. Това става като хвърли зар, съответстващ на капията, в която е пулът за изваждане. Ако в нея няма пул, се вади такъв от по-горна капия. Ако няма и там, се вади пул от най-горната. Печели играчът, който пръв е извадил всичките си 15 пула.
Морски шах
Кой ще подреди три еднакви символа в един ред?
Този, който го направи - е победител в забавната детска игра „Морски шах“. В комплекта има 10 магнитни знака (2 вида х 5). Всеки от участниците получава 5 знака от предпочитания вид. В началото на играта всички 9 квадратчета на игралната дъска са празни. Играчите се редуват и поставят по един магнитен елемент върху свободно поле на дъската. Участникът, който пръв успее да направи ред (хоризонтален, вертикален и по диагонал) от свои елементи, е победител!
Играйте навсякъде с преносимите магнитни игри от Jumbo и сложете край на изгубените частици.