Дидактическите карти "Моите чувства, твоите чувства" въвеждат основните емоции радост, тъга, страх и гняв, използвайки реални ситуации от детското ежедневие. С помощта на играта и в разговор, детето се научава да разпознава и назовава различните емоционални състояния. Осъзнава, че те не се появяват просто така, а имат история - повод, причина, която ги поражда. То разбира, че емоциите са нещо нормално и че околните също изпитват чувства, често различни от неговите в момента. Учи се да подхожда със съпричастност и да изразява вълненията си, като открива и избира между различни варианти на поведение.
Комплектът включва:
- 10 карти (обозначени с буква А), които показват познати на децата ситуации, свързани с различни емоции
- 8 карти (обозначени с буква Б), които представят възможни варианти за действие като реакция и продължение на определена емоционална ситуация
- 4 карти с емотикони, които илюстрират в изчистен вид характерната лицева експресия при радост, тъга, страх и гняв
Идеи за игра
Предложените варианти са примерни. Може да използвате всяка от картите самостоятелно или в комбинация с други според поставената цел.
Вариант 1: Изберете някоя от картите, обозначени с буква А. Обсъдете показаната ситуация - какво се случва, как се чувстват героите и защо, как може да продължи историята. От картите обозначени с буква Б, потърсете възможни варианти като ги коментирате.
Вариант 2: Изберете карта с емотикон и попитайте коя емоция е изобразена. Помолете детето да намери сред останалите карти ситуации, в които героите изпитват тази емоция.
Вариант 3: От картите, обозначени с А и Б, подредете 4, така че всяка да показва проява на различна емоция. Помолете детето да посочи къде героите са уплашени, радостни, тъжни или ядосани.
Вариант 4: Комбинирайте 2 или повече карти, за да подредите картинна история. Помолете детето да я разкаже, като задавате насочващи въпроси за поведението и емоциите на героите.
Примерни въпроси към картите:
- Какво се случва на картинката?
- Как се чувства детето?
- Как мислиш, дали е радостно, тъжно, ядосано?
- По какво познаваш, че някой е тъжен, ядосан, щастлив?
- Защо според теб детето се чувства така?
- На какво се ядосва (какво го е уплашило, зарадвало, натъжило)?
- Сещаш ли се за други ситуации, в които се чувстваме по същия начин?
- На теб случвало ли ти се е това?
- Как ще продължи историята според теб?
- Какво може да направи детето в този случай?
- На теб харесва ли ти, когато някой се държи така?
- Ти какво правиш, когато си ядосан, уплашен, тъжен?
- А какво ще направиш, ако някой друг се чувства по този начин?